Reklama internetowa cieszy się coraz większym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorców. Nic dziwnego: to jedna z najskuteczniejszych (i najlepiej mierzalnych) form promocji własnej działalności. Kampanię reklamową w internecie możesz przeprowadzić wykorzystując wiele różnych narzędzi i kanałów komunikacji; Poniżej znajdziesz przewodnik po jej podstawowych formach. Pamiętaj jednak, że najlepsze rezultaty uzyskasz łącząc ze sobą różne typy reklam.
Reklama w wyszukiwarce - Kampanie AdWords
Kampanie Reklamowe AdWords wliczane są do sektora SEM (Search Engine Marketing) i opierają się głównie o wyświetlanie reklam bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google. Możliwe jest również stosowanie innych typów reklam (np. graficznych), podstawą pozostają jednak linki sponsorowane.
AdWords dają przedsiębiorcy naprawdę duże możliwości: dobór odpowiednich słów kluczowych oraz precyzyjne określenie kierowania reklamy sprawi, że dotrze ona wyłącznie do użytkowników potencjalnie zainteresowanych zakupem produktu lub usługi. Co więcej, opłata za reklamę pobrana zostanie nie przy jej emisji, ale dopiero po dokonaniu przez użytkownika akcji (czyli po kliknięciu i przejściu na stronę docelową). To sprawa, że budżet reklamowy przeznaczony na kampanię AdWords jest wykorzystywany efektywnie.
Panel AdWords jest dostępny dla każdego użytkownika, który posiada konto Google. W trakcie trwania kampanii znajdziesz w nim dane analitycznie, dotyczące wyników Twoich reklam. Każdy zestaw reklam możesz zmieniać i optymalizować w czasie rzeczywistym, starając się jeszcze lepiej wykorzystać budżet.
Zaawansowane zarządzanie reklamami AdWords to trudna sztuka, wymagająca sporo doświadczenia. Nic nie stoi na przeszkodzie, by spróbować swoich sił w tworzeniu kampanii; Jeśli jednak nie czujesz się w tym pewnie, zawsze możesz skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji.
Własna strona internetowa
Strona internetowa to absolutny „must have” dla każdej osoby, która prowadzi swoją działalność. Potencjalni klienci poszukują informacji o nowych produktach i usługach głównie w internecie - daj im więc szansę, by Cię odnaleźli. Własna strona to punkt startowy dla wszystkich innych form reklam. Będzie potrzebna po to, by kierować na nią ruch pozyskany za pomocą AdWords, pozycjonowania czy też kanałów social media.
Strona www stwarza też dodatkowe możliwości działań on-site. Możesz na niej prezentować dowolne produkty, banery reklamowe, wprowadzić dział aktualności lub rozbudować zakładkę o historii Twojej działalności. Najważniejsza zaleta? Brak dodatkowych kosztów. Po opłaceniu hostingu i domeny nie ponosisz już dodatkowych opłat za prezentowanie danych na Twojej stronie.
Pamiętaj, że strona internetowa powinna być nowoczesna - nie zapomnij o responsywnym szablonie i przygotowaniu mobilnej wersji serwisu.
Pozycjonowanie i optymalizacja
Pozycjonowanie i optymalizacja to działania, które najcześciej spotkasz pod zbiorczym terminem SEO (Search Engine Optimization). Znacznie różnią się one od innych typów reklamy w internecie.
SEO opiera się o szereg czynności wykonywanych na własnej stronie oraz w internecie. Do działań on-site możemy zaliczyć m.in. optymalizację treści strony, dobór odpowiednich słów kluczowych oraz poprawnych tagów meta, dbałość o poprawny kod strony i linkowanie wewnętrzne. W internecie warto popracować nad link-buildingiem, czyli pozyskiwaniem wartościowych linków prowadzących do witryny.
Wszystkie te działania sprawiają, że Twoja strona www stanie się bardziej widoczna. Wszystko dzięki wyszukiwarce Google. Dobrze zoptymalizowana strona ma szansę wyświetlić się wyżej w wynikach wyszukiwania (warto wspomnieć, że duża część użytkowników sprawdza tylko pierwszą stronę wyników dla danej frazy).
SEO jest procesem, który wymaga stałej uwagi. Wyników działań pozycjonujących nie zobaczysz od razu; może to zająć nawet kilka miesięcy. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się wykonać działania SEO samodzielnie, czy też skorzystasz z pomocy zawodowego pozycjonera - pamiętaj, że warto zainwestować czas i środki w pozycjonowanie strony.
Kreowanie wizerunku firmy w social media
Social media stały się nieodłączną częścią życia dla wielu ludzi. Użytkownicy Facebooka, Instagrama, Twittera i innych mediów codziennie poszukują w tych kanałach informacji, podejmują interakcje ze znajomymi i z markami, oraz wyrażają własne opinie dotyczące produktów, usług, wydarzeń itp.
Twoi klienci z pewnością mają konta na Facebooku i Instagramie, więc Twoja firma również powinna zadbać o zbudowanie silnej marki w ramach social media. Marketing społecznościowy nie musi być drogi - duża część działań przeprowadzana jest w oparciu o zasięgi organiczne (czyli bezpłatne). Od czasu do czasu warto jednak wspomóc te działania z pomocą płatnych kampanii.
Najpopularniejszym sposobem będzie tu reklama na Facebooku - dzięki niej możesz pozyskać nowych fanów dla swojej strony, ale również przekierować dodatkowy ruch na własną witrynę, lub też wypromować konkretny produkt, zwiększając świadomość u potencjalnych konsumentów.
Kampania na Facebooku jest podobna do AdWords - również działa w modelu koszt za kliknięcie, wymaga także podobnej wiedzy o kierowaniu i optymalizacji grup reklam.
Marketing szeptany
Do marketingu szeptanego zaliczamy działania w social mediach, jak również na blogach i forach internetowych. W trakcie kampanii marketerzy włączają się do dyskusji i umieszczają w internecie komentarze, pomagające w wykreowaniu pozytywnego wizerunku danej marki.
Taka forma reklamy może być bardzo skuteczna, ale tylko pod warunkiem, że zostanie wykonana przez specjalistę w tej dziedzinie. Użytkownicy internetu są bardzo wyczuleni na fałszywe posty i zbyt nachalną reklamę, dlatego też nieodpowiednio skonstruowane wpisy mogą zostać usunięte przez moderatorów.
Content marketing
Możliwe, że znasz już hasło „content is the king”. To powiedzenie odnosi się właśnie do content marketingu. Działania związane z tworzeniem contentu są silnie powiązane z działaniami na własnej stronie, jak i optymalizacją witryny. Nie chodzi tu jednak wyłącznie o podbicie efektu pozostałych form reklamy.
Content marketing najczęściej znajduje zastosowanie na blogach firmowych. Regularne prowadzenie takiego bloga nie tylko pozytywnie wpływa na SEO i wzmacnia ruch w witrynie; Blog stanowi doskonałe narzędzie do budowania wizerunku marki oraz wzmacniania relacji z klientami. Dzieląc się swoją wiedzą we wpisach, prezentujesz się użytkownikom od najlepszej strony. Udowadniasz, że posiadasz doświadczenie i wzmacniasz image profesjonalisty.
Na blogu firmowym mogą znaleźć się porady dotyczące Twoich produktów i usług. Jednak tekst to nie wszystko: użytkownicy docenią też bardziej osobisty content, dotyczący codziennego życia firmy (zdjęcia, filmy, infografiki). Warto więc włączyć działania content marketingowe również w kanały social media, pokazując przyjazną twarz marki i dzieląc się jej osiągnięciami w przystępny sposób.
E-mail marketing
Jak sama nazwa wskazuje, e-mail marketing polega na wysyłaniu na skrzynki mailowe użytkowników specjalnych wiadomości (tzw. newsletterów), w których często znajdują się informacje o aktualnych działaniach marki, lub też o bieżących promocjach. Sukces e-mail marketingu tkwi w szczegółach: liczy się nie tylko dobre przygotowanie newslettera, ale również regularne powiększanie bazy mailingowej.
Pozyskanie bazy adresów e-mail to działanie długoterminowe, które dobrze jest wspomóc np. poprzez content marketing lub wartość dodaną. Jeśli sprzedajesz produkty lub usługi, zaoferuj swoim klientom niewielką zniżkę (np. 5% rabat na pierwsze zamówienie) w zamian za zapis do newslettera. Regularne prowadzenie takich akcji sprawi, że baza będzie przyrastać, a Ty dostrzeżesz wzrost konwersji z prowadzonych kampanii. Pamiętaj: im większa baza, tym większa konieczność personalizacji i odpowiedniego targetowania newsletterów. Użytkownicy oczekują, że otrzymają od Ciebie wiadomość dopasowaną do ich potrzeb.