Reklamy w postaci plakatu czy billboardu odchodzą do lamusa. W dobie XXI wieku, kiedy to każdy ma dostęp do sieci, na wartości zyskuje przekaz internetowy. Działania marketingowe w tej formie wesprzeć można na wiele sposobów, m.in. poprzez pozycjonowanie czy kampanie AdWords. Co daje lepsze wyniki - SEO czy reklamy PPC?

Pozycjonowanie i AdWords - dwa różne pojęcia

Chcąc wybrać najbardziej odpowiedni kanał marketingowy, w pierwszej kolejności należy zrozumieć te dwa, z jednej strony wzajemnie ze sobą powiązane, z drugiej zaś kompletnie różne pojęcia.

Pozycjonowanie (SEO) to szereg zabiegów optymalizacyjnych oraz wiele innych działań, których podstawowym zadaniem jest wypromowanie strony w wynikach wyszukiwania Google pod daną frazą kluczową. Pozycjonowanie jest procesem czasochłonnym, jednak sukcesywnie prowadzone zapewnia trwałe efekty.

AdWords to natomiast płatna reklama strony, usługi czy produktu, która może występować w kilku różnych formach. Raz są to banery emitowane na poszczególnych portalach, o wcześniej określonej tematyce, innym razem zdjęcia produktów wraz z ceną. W dalszym ciągu jednak reklamy AdWords utożsamiane są przede wszystkim z linkami sponsorowanymi pojawiającymi się w czołówce wyników wyszukiwania okraszonymi zielonym napisem "Reklama". Linki takie pojawiają się przeważnie powyżej naturalnych wyników wyszukiwań, które, w większości przypadków, są rezultatem pozycjonowania.

Zalety i wady pozycjonowania

podstawowe zalety pozycjonowania

Pozycjonowanie pozwala poprawić ogólną widoczność strony w wynikach wyszukiwania, przez co łatwiej jest dotrzeć z jej przekazem do szerokiej grupy odbiorców. Efekty sukcesywnie i dobrze prowadzonych działań SEO są stosunkowo trwałe i pozwalają serwisom internetowym na dłużej zagościć w czołówce wyników wyszukiwania. Oczywiście dłuższy brak działań SEO może dać się we znaki, ale pozycjonowana wcześniej witryna ma duże szanse na osiągnięcie pozycji wyższych niż strony internetowe konkurencji, które SEO nie wdrożyły w ogóle.

Dzięki odpowiedniej optymalizacji i rozbudowie serwisu internetowego połączonym z doborem właściwych fraz kluczowych jesteśmy w stanie dotrzeć do konkretnej grupy internautów. Szczególnie znaczenie będzie tu miało zastosowanie pozycjonowania long tail oraz SEO lokalnego, które pozwolą na dotarcie z ofertą do bardzo precyzyjnej grupy użytkowników. Strategia szerokiego SEO (long tail) umożliwi między innymi pozyskiwanie ruchu o małym współczynniku odrzuceń, natomiast pozycjonowanie lokalne pozwoli na dotarcie z ofertą do internautów w określonej lokalizacji.

najistotniejsze wady pozycjonowania

Dużą wadą pozycjonowania jest czas oczekiwania na jego pierwsze efekty. Podstawą działań SEO będzie kompleksowa analiza i optymalizacja serwisu internetowego. Ten etap pozycjonowania nie zajmuje dużo czasu, jednak nie jest wystarczający do uzyskania wysokich pozycji w wyszukiwarce. Kolejnym krokiem będzie zaplanowanie i prowadzenie złożonych działań, mających na celu sukcesywne budowanie wysokiego autorytetu strony w "oczach" wyszukiwarki. Jest to proces długotrwały i kosztowny. Posiadając szczegółowe dane dotyczące danej witryny oraz bardzo konkretny plan działania trudno jednoznacznie przewidzieć, kiedy pojawią się pierwsze efekty w postaci wysokich pozycji.

Pomimo korzyści płynących z promocji strony za pośrednictwem SEO, w tym pozycjonowania long tail oraz SEO lokalnego, należy jednak pamiętać, iż każda zmiana oferty, rozszerzenie profilu prowadzonej działalności, czy też zmiana strategii marketingowej będzie oznaczała konieczność modyfikacji słów kluczowych lub wyszukania nowych fraz. Ponowne wyszukanie lub aktualizacja zestawu fraz pod SEO nie jest czymś wyjątkowo trudnym, ale w wielu przypadkach wiąże się z koniecznością przebudowy, rozbudowy oraz zmiany zawartości poszczególnych podstron witryny. Niejednokrotnie będzie konieczna ponowna optymalizacja serwisu internetowego.

Niestety nie jest łatwo oszacować koszty pozycjonowania. Te są różne i zależą tak od samego podmiotu zajmującego się takimi działaniami, jak i szeregu innych czynników: liczby słów kluczowych, wielkości strony czy jej historii. Jako że efekty takich działań są odroczone w czasie, to dokładny zwrot z inwestycji będzie możliwy do oszacowania dopiero po kilku miesiącach.

Zalety i wady AdWords

podstawowe zalety reklamy PPC

Niewątpliwie dużym plusem reklam AdWords jest czas oczekiwania na efekty prowadzonych działań. Strona internetowa w płatnych wynikach wyszukiwania pojawia się od razu po uruchomieniu i zoptymalizowaniu kampanii AdWords. Reklamować można się pod kątem dowolnie wybranych fraz, w każdej ilości. Zmiana słów kluczowych nie powoduje takich konsekwencji, jak ma to miejsce w przypadku SEO i możliwa jest w dowolnym momencie trwania kampanii reklamowej. Większa liczba fraz to oczywiście wyższy koszt kampanii PPC. Reklamę AdWords można na bieżąco modyfikować oraz wstrzymywać i ponownie uruchamiać, co daje pełną kontrolą nad budżetem w czasie rzeczywistym.

Do AdWords nie można mieć też zastrzeżeń w kontekście wyszukiwania potencjalnych klientów. Poza wyszukiwarką Google z reklamami PPC docierać można m.in. do użytkowników serwisu YouTube czy także użytkowników poczty Gmail. Dobrze opracowana i zoptymalizowana kampania AdWords pozwoli bardziej precyzyjnie, niż SEO, dotrzeć do ściśle określonej grupy odbiorców. Podczas wyboru grupy docelowej kampanie AdWords można dostosować między innymi pod kątem płci, wieku czy zainteresowań odbiorcy przekazu reklamowego. AdWords pozwala również na bardziej precyzyjne niż w przypadku SEO lokalnego, kierowanie przekazu reklamowego pod kątem lokalizacji.

najistotniejsze wady AdWords

Efekty promocji prowadzonej za pośrednictwem AdWords nie są trwałe. W reklamach PPC wszystko uzależnione jest od dostępności środków przeznaczonych na taką kampanię. Inaczej niż w przypadku SEO, strona internetowa znika z czołowych pozycji w wyszukiwarce natychmiast po wyczerpaniu się przeznaczonego na nią budżetu.

Adwords czy pzoycjonowanie? Co wybrać?

Jednoznacznie na pytanie, która forma marketingu internetowego jest lepsza, odpowiedzieć się nie da. Obie mają swoje dobre i złe strony. Reklama AdWords może być ciekawą formą marketingu dla firm z branży sezonowej czy sprzedawców często zmieniających słowa kluczowe. Może również być wykorzystywana jako uzupełnienie działań SEO, w okresie oczekiwania na pierwsze wyniki pozycjonowania.

Pozycjonowanie to z kolei działania reklamowe przeznaczone dla osób gotowych zainwestować w długofalowe działania marketingowe przynoszące dużo trwalsze efekty. Działania SEO będą dobrym rozwiązaniem dla właścicieli stron i serwisów internetowych, którym zależy na osiągnięciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania w dłuższym okresie czasu.

Oczywiście obie formy przekazu reklamowego wzajemnie się uzupełniają. Idealnym byłoby czerpać korzyści zarówno z SEO jak i PPC . Wiele osób nie decyduje się jednak na jednoczesne zwiększenie widoczności w organicznych i płatnych wynikach wyszukiwania ze względu na ograniczenia w budżecie.